۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

دسترسی به پرونده های به اشتراک گذاشته از ویندوز در لینوکس

اگر در شبکه ی خانگی منزل خود از دو نوع سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده میکنید حتما به اشتراک گذاشتن فایل ها بین این دو سیستم عامل فکر کرده اید. این کار بخصوص امروز خیلی ساده است. در این مقاله روش به اشتراک گذاشتن از ویندوز و مشاهده و دسترسی به فایل ها و پوشه های به اشتراک گذاشته از لینوکس آموزش داده میشود. شما برای اینکار باید یک شبکه خانگی(با کابل یا بی سیم) و حداقل یک کامپیوتر با لینوکس و یک عدد کامپیوتر با ویندوز داشته باشید.
در ویندوز برای به اشتراک گذاشتن یک پوشه بر روی آن پوشه کلیک راست میکنید و بر روی properties کلیک کرده و آنگاه از بین زبانه های بالای پنجره ی باز شده گزینه ی Sharing را برگزیده و همانند تصویر زیر عمل میکنیم.

حالا زمان آن رسیده است که آدرس کامپیوتر خود در داخل شبکه ی خانگی خود را پیدا کنیم. برای اینکار بر روی دگمه ی start زده و سپس Run را برمیگزینیم. آنگاه در داخل پنجره ی باز شده مینویسیم : cmd. حالا با یک پنجره ی ترمینال سیاه رنگ روبرو میشویم. در این پنجره عبارت ipconfig را نوشته و IP Address را یادداشت میکنیم(به عکس زیر دقت کنید).


بخش مربوط به لینوکس

خوب حالا میتوانیم به سراغ دسترسی به اطلاعات به اشتراک گذاشته از سوی لینوکس برویم. در لینوکس دو روش برای این کار وجود دارد. راه اول(Gnome) این است که Alt+F2 را زده و در پنجره ای که باز میشود به همان صورتی که در عکس دیده میشود عمل کرده البته با این تغییر که ما IPaddress خودومونو مینویسیم.

راه دوم(Gnome) که مشاهده ی تمامی پوشه های به اشتراک گذاشته شده در کل شبکه ی خانگی است این است که بر روی Places کلیک کرده و سپس Networks را برگزینیم. اگر با باز کردن این پنجره به طور اتوماتیک کامپیوتر مورد نظر را ندیدید به قسمت Windows Network مراجعه کنید و در آنجا کامپیوتر موجود را در زیر زیرگروه موردنظر خواهید یافت.
آسان کردن کار برای بارهای دیگر :‌
با Bookmark کردن پوشه های به اشتراک گذاشته شده آنها در زیر منوی Places نمایان خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر